Ako vybrať objektív podľa fotografických žánrov

Veľa ľudí si položí otázku, prečo existuje toľko objektívov k fotoaparátom a na čo sú vlastne dobré. Keď si niekto myslí, že kúpou kvalitnej zrkadlovky má ustlané na ružiach, je na veľkom omyle. Práve objektív je pomyselným okom fotoaparátu a hlavne na ňom bude záležať, či výsledná snímka bude požadovanej kvality, ako je to napríklad u profesionálnych fotografov. Preto, ak chcete vyťažiť zo zrkadlovky maximum, je potrebné si vybrať vhodný objektív, či už na fotenie portrétov, krajín, športu, reportáží, alebo makro-fotografií. Ale ešte predtým, než vám poradíme s vyberom, je nutné sa zmieniť o základných pojmoch pri fotografovaní.

Ako vybrať objektív podľa fotografických žánrov

Ohnisková vzdialenosť

Je najvýznamnejším parametrom pri výbere objektívov, vyjadrená v jednotkách mm. Má priamy vplyv na to, aký uhol záberu objektív premietne na senzor. To znamená, čím je ohnisková vzdialenosť objektívu kratšia, tým väčšiu časť scény môže zachytiť. Taktiež to vplýva aj na veľkosť objektov, ktoré sú v nej zobrazené.
Podľa ohniskovej vzdialenosti sa objektívy rozdeľujú na jednotlivé typy, ako sú štandardné (cca 50 mm), širokouhlé (cca do 24 mm) alebo teleobjektívy (cca od 135 mm). Treba pripomenúť, že existujú aj ďalšie „extrémne“ variácie k týmto základným typom (napr. superteleobjektívy).

Crop faktor

Súvisí s ohniskovou vzdialenosťou objektívu, preto má význam aj o ňom niečo vedieť. Zjednodušene, ide o prepočet veľkosti digitálneho senzora fotoaparátu na rovnakú veľkosť, aký má rozmer fotografický film formátu 35 mm (kinofilm). Na tento rozmer sa štandardne vzťahujú označenia ohniska. S nástupom digitálnych fotografií však máme niekoľko veľkostí digitálnych senzorov. Preto je aj crop faktor rôzny, v závislosti od konkrétneho modelu digitálnej zrkadlovky. Najčastejšie sa u väčšiny výrobcov (Nikon, Pentax, Sony, Konica Minolta, Samsung, Fujifilm) udáva ako 1,5-násobok (1,5x), čo znamená, že ak nasadíte objektív s pevným ohniskom 100 mm, budú mať snímky rovnaký uhol záberu, ako by ste mali na zrkadlovke s rovnakým senzorom veľkosti kinofilmového políčka (full-frame), objektív s ohniskom 150 mm. Z toho dôvodu nemusíte pri plnoformátových (full-frame) zrkadlovkách ohniskovú vzdialenosť prepočítavať.*

Svetelnosť

Vyjadruje schopnosť objektívu prepúšťať svetlo. Pomocou clony, ktorá umožňuje meniť priemer vstupného otvoru objektívu, čím ju dokáže ovplyvňovať (množstvom vnikajúceho svetla). Označuje sa clonovým číslom (napr. 2; 2,8; 4; 5,6). Čím nižšie číslo, tým viac svetla je objektív schopný prepustiť. To hrá kľúčovú rolu pri fotografovaní za horších svetelných podmienok, kedy nemôžeme použiť blesk.
U zoomových objektívov je veľkosť minimálnej clony väčšia, ako to býva u pevných ohnísk. Hodnota clony je spolu s ohniskovou vzdialenosťou určujúcim parametrom pre hĺbku ostrosti. Ak chcete spraviť snímku s malou hĺbkou ostrosti, čiže s rozostreným pozadím, potrebujete svetelnejší objektív.

Základné delenie objektívov podľa konštrukcie

Podľa konštrukcie delíme objektívy na objektívy s pevným ohniskom (napr. CANON EF 50mm f/1.8 STM) a objektívy s premenlivou ohniskovou vzdialenosťou, tzv. zoomy (napr. TAMRON AF 70-300mm F/4-5.6 Di pre Nikon LD MACRO 1:2). Všimnite si, že pri pevných objektívoch sa udáva jedno číslo a pri premenlivých dve, oddelené pomlčkou, ktorá vyjadruje rozsah ohniskovej vzdialenosti. Objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou sú väčšinou kvalitnejšie a svetelnejšie než zoomy, vďaka ich jednoduchšej konštrukcii. Oproti objektívom s premenlivou ohniskovou vzdialenosťou sú ale menej pohotové. Vyjadrené je to tým, že dokážu nahradiť hneď niekoľko pevných objektívov naraz, čiže nie je nutné ich mať viac.  

Fotografické žánre

Makro

Pri vytváraní makrofotografií je dôležité si všímať minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť a optimálny pomer zväčšenia. Makro začína na pomere zväčšenia 1:1, kedy objekt s veľkosťou 1 cm bude na snímači vykreslený v skutočnej veľkosti, t. j. 1 cm. Ak je minimálna zaostrovacia vzdialenosť krátka, nie je príliš vhodná na fotenie hmyzu, mohli by ste ho totiž odohnať svojou blízkosťou. K takýmto typom objektívov patria krátke makroobjektívy (cca 60 - 90 mm). Ich výhoda spočíva v ľahkosti, v menších rozmeroch, čo umožňuje fotografovanie z ruky, čiže nemusíte použiť statív. Naopak, dlhé makroobjektívy (cca 150 mm) dokážu túto nevýhodu odstrániť, v podobe dostatočnej vzdialenosti od objektu fotenia. Pri ich použití budete mať nádherné rozostrené pozadie. Mínusom je ich veľkosť a váha, čo má za následok, že pri dlhšom použití budete musieť použiť statív.
Makroobjektívy sa dajú všeobecne dobre použiť na fotografovanie detailov, kam patrí napríklad fotografovanie portrétov. Je to umožnené pre ich schopnosť zaostrovania na krátku vzdialenosť a adekvátny pomer zväčšenia. Pri fotení portrétov by mala byť ohnisková vzdialenosť objektívu cca 100 mm a viac. Tá vám umožní fotografovať detailný portrét z dostatočnej vzdialenosti.

Portréty

Pri fotení portrétov je dôležité sa najprv rozhodnúť, či sa chcete zamerať na fotenie celej postavy, resp. jej časti, alebo len samotnej tváre. Čím bližší záber osoby si chcete zaobstarať, tým dlhšie ohnisko budete potrebovať. Je to z toho dôvodu, že pri fotení z veľmi krátkych vzdialeností dochádza k deformácii osôb vplyvom perspektívy. Veľkosť deformácie závisí od vzdialenosti z akej fotíte. Všeobecne platí, čím dlhší objektív použijete, tým musíte mať väčší odstup od portretovaného. Preto potrebujete stáť v dostatočnej vzdialenosti, aby ste dokázali vyplniť celú snímku iba hlavou a ramenami portrétovanej osoby. Pre takýto učel je vhodné si zvoliť objektív s ohniskovou vzdialenosťou cez 100 mm.

Krajiny

Fotenie krajín patrí medzi najobľúbenejší žáner pre fotografov. Základom pri fotografovaní krajiny je širokouhlý objektív (cca 24 mm), ktorý potrebujete, aby sa do záberu zmestilo čo najviac. Ale pokiaľ si chcete fotiť aj detaily, napríklad vzdialenejšieho kopca, potom radšej siahnite po teleobjektíve (cca 135 a viac). Takýmto spôsobom si môžete skladať panoramatické snímky s väčšou ohniskovou vzdialenosťou. Pri krajinných fotografiách stráca na význame svetelnosť objektívu, pretože sa zvyčajne fotí na vyšších clonových číslach (8-11), aby ste mohli mať všetko ostré.

Šport

Pri fotografovaní športových záberov záleží hlavne od zvoleného miesta, či budete fotiť z väčšej vzdialenosti, alebo sa priblížite viac k športovému dianiu, či budete fotiť v uzavretej miestnosti, alebo vonku na štadióne. Univerzálnym riešením sú teleobjektívy so širokým rozsahom zoomu. Tie vám dokážu odfotiť nielen viacero hráčov na ľade, ale aj detailné zábery na konkrétneho hráča. Superteleobjektívy s ohniskovou vzdialenosťou 200 mm sú vhodné, ak sa nachádzate veľmi ďaleko od akcie, napríklad pri hokeji alebo futbale. Teleobjektívy s ohniskovou vzdialenosťou 70 – 200 mm sa dobre hodia na kratšie až stredné vzdialenosti. Ak máte možnosť sa čo najviac priblížiť k športovcovi, je dobrou voľbou štandardný objektív (35 mm – 70 mm). Pri halových športoch, ale aj všade tam, kde je málo svetla, je dôležitá svetelnosť objektívu, t. j. mať čo najmenšie clonové číslo (2,8 a menej).

Reportáže

Na fotenie reportáží sú ideálnou voľbou širokouhlé objektívy (cca 20 - 35 mm) a teleobjektívy (cca 135 - 300 mm). Najlepšie by bolo vlastniť oba, pretože pri reportážach nikdy presne neviete, v akej situácii sa ocitnente a aká udalosť sa práve v tej chvíli pritrafí. Širokouhlý objektív použijete, keď budete chcieť odfotiť niečo zaujímavé bezprostredne z niekoľkých metrov a teleobjektívy použijete vtedy, keď váš záujmový objekt bude vzdialený niekoľko desiatok metrov.   

* V celom článku je prepočítaná hodnota ohniskových vzdialeností na rozmer fotografického filmu formátu 35 mm.

 

Publikované: 27. 05. 2016

Vyberáme z NAY magazínu

Všetky články NAY magazínu

Hore