Medziročne najviac rástol predaj výpočtovej techniky

Tohtoročný vývoj trhu s elektronikou najviac ovplyvnili nové technológie, postupné vypínanie analógového vysielania a športové podujatia. Trh narástol za prvé 3 kvartály roka v čiernej a bielej technike spolu o 2,8 %, IT segment zaznamenal nárast až o 4,4 %.

Počas prvých desiatich mesiacov tohto roka v predajniach NAY Elektrodom výrazne narástol predaj notebookov, ktoré sa stávajú štandardnou výbavou spotrebiteľov, podobne ako mobilný telefón. Ceny najpredávanejších notebookov sa pohybujú stabilne na úrovni okolo 510 €, zlepšujú sa však výbavou a technickými parametrami. V druhej polovici roka im začali konkurovať netbooky, ktoré v počte predaných kusov zvýšili svoj podiel od mája do októbra z 1,2% až na 22, 5%

Zmeny nastali aj v predaji televízorov. Najobľúbenejšie sú stále LCD televízory, stále väčší podiel na obrate z predaja televíznych prijímačov však získavajú LED technológie. V októbri tohto roku dosiahli takmer 25 % podiel na obrate v rámci kategórie televízorov. Narastá záujem aj o 3D technológie. Rozšírením možností vytvoriť si vlastný obsah – formou 3D foto a videa – možno predpokladať zvýšený záujem zákazníkov aj o kúpu 3D televízorov. Aj keď cena najlacnejších 32 palcových televízorov sa drží približne na úrovni minulého roka, sú v porovnaní s nimi technicky vyspelejšie a funkčne vybavenejšie. V druhej polovici roka 2010 však majú v kategórii TV najvyšší podiel na celkovej hodnote predaných televízorov 40 a 42 palcové uhlopriečky. Súvisí to najmä so zvyšujúcim sa štandardom slovenského zákazníka, ktorý je ochotný, oproti začiatku roka, zaplatiť za svoj televízor viac peňazí a získať tak väčší. Priemerná cena predaného televízora v predajniach NAY Elektrodom tak v roku 2010 vystúpila nad 500 €. Keďže štandard zákazníkov sa zvýšil a väčší záujem sa presunul k väčším uhlopriečkam, v týchto kategóriách nastal aj najvýraznejší pokles cien. „Predaj drahších TV s väčšími uhlopriečkami akcelerovali najmä športové podujatia, najvýraznejší predaj televízorov s uhlopriečkami 40 až 42 palcov sme zaznamenali v júni 2010. Odvtedy si však svoju pozíciu držia a zákazníci sa nevrátili k menším uhlopriečkam. Naopak, stále viac uprednostňujú väčšie a kvalitnejšie televízory,“ uviedol Karol Tisončík, obchodný riaditeľ NAY a.s. Podiel uhlopriečok nad 40 a viac palcov v októbri dosiahol 50 % oproti 40 % v januári. Najvyšší medziročný nárast predaja televízorov bol zaznamenaný v septembri 2010.

Postupné vypínanie analógového vysielania, a teda aj reálny nástup digitalizácie, spôsobil aj výrazný nárast predaja satelitov a DVB tunerov. Celkový trh set top boxov narástol za prvých 9 mesiacov roka až o 93,3%.

Publikované: 19. 11. 2010

Vyberáme z NAY magazínu

Všetky články NAY magazínu

Hore