O nás

Spoločnosť NAY, a.s., je najväčším špecializovaným maloobchodným predajcom elektroniky v Slovenskej republike, s trhovým podielom približne 25 %. Na trhu pôsobí od začiatku 90. rokov minulého storočia. Založili ju Peter Zálešák a Ján Tomáš, ktorí sú dodnes majiteľmi spoločnosti. Jej história je zaujímavá najmä z toho pohľadu, že vznikala bez dedičstva vyspelého trhu, z ktorého by mohla čerpať skúsenosti. Aj vďaka tomu mala leví podiel na vytvorení dnešnej podoby maloobchodu nielen na Slovensku, ale v celom stredoeurópskom regióne.

O nás

Prvé predajne

NAY sa stala tesne po svojom vzniku stala slovenským distribútorom svetových značiek elektroniky ako Sony alebo Panasonic. Keďže v tom čase neexistovali rozvinuté maloobchodné siete, do ktorých bolo možné distribuovať značkovú elektroniku, spoločnosť prišla s myšlienkou otvorenia predajní v centrách miest pod značkou NAY, ktoré budú prevádzkované miestnymi podnikateľmi. Koncept, ktorý je dnes aj na Slovensku známy ako franchising, nemal na začiatku 90. rokov minulého storočia žiadne tradície. Do roku 1997 spoločnosť takto otvorila 12 predajní malého formátu na Slovensku a na Morave, ktoré si mnohí spotrebitelia dodnes živo pamätajú, ako napríklad slávnu predajňu na Dunajskej ulici v Bratislave, pred ktorou bežne stál dlhý rad pre obrovský dopyt. Spoločnosť NAY priniesla zákazníkom špičkovú elektroniku, ktorú dovtedy Slováci poznali len zo sporadických návštev v zahraničí, zo zahraničnej televízie alebo z katalógov.

Koncept veľkoplošných predajní NAY Elektrodom

Ďalším prelomovým rokom bol rok 1998, keď spoločnosť NAY vytvorila prvý koncept veľkoplošných predajní v strednej Európe, a to pod novou značkou NAY Elektrodom. Počiatočnou prekážkou bolo, že v krajine neexistovali obchodné centrá ani iné realitné projekty, ktoré by ponúkali dostatočnú plochu na prenájom; preto spoločnosť musela nájsť vhodné lokality, postaviť vlastné budovy a postarať sa o infraštruktúru. Prechod od stabilne fungujúceho konceptu k úplne novému bol riskatný. Išlo o dovtedy nevyskúšaný model v krajine, ktorý si vyžadoval veľký kapitál. Koncept vychádzal z marketingovej myšlienky ponúknuť zákazníkom maximálny výber tovaru a služieb pod jednou strechou. Projekt bol napokon mimoriadne úspešný a do roku 2005 vzniklo 13 predajní NAY Elektrodom. Od roku 2005 do roku 2013 bola minoritným investorom spoločnosť Enterprise Investors, čím sa expanzia siete NAY Elektrodom dynamicky zrýchlila a počet predajní stúpol na 31. 

Spojenie so spoločnosťou Electro World

19. 5. 2014 spoločnosť NAY, a.s., oznámila, že uzavrela dohodu so spoločnosťou Dixons Retail plc o predaji jej prevádzok Electro World v Českej republike a na Slovensku. Štyri slovenské predajne Electro World otvorili 19. 8. už ako predajne NAY Elektrodom, v Českej republike pokračujú všetky prevádzky Electro World aj naďalej pod značkou Electro World. . 

Momentálne má spoločnosť NAY a.s. na Slovensku 39 predajní NAY a 40 predajní Electro World v Českej republike.

Spojenie so spoločnosťou HP Tronic

V roku 2024, po marcovom schválení spojenia zlínskej skupiny HP TRONIC a NAY českým Úradom pre ochranu hospodárskej súťaže (ÚOHS), dostali obe spoločnosti zelenú na vytvorenie spoločného holdingu aj od slovenského Protimonopolného úradu (PMÚ). Povolenie od oboch úradov bolo podmienkou pre realizáciu plánovaného zámeru. Spojením vznikla na českom i slovenskom trhu nová entita s veľkým inovačným potenciálom – Holding NAY DATART, a. s.

Integrácia skupín NAY a HP TRONIC, prevádzkovateľov značiek NAY, Electro World, DATART a ETA, je odpoveďou na dynamiku súčasného trhu, ktorý čelí rastúcej sile online predajcov a globálnych online trhovísk.

1. 9. 2024 sa otvorili predajne DATARTu pod značkou NAY na Slovensku a v Českej republike pokračujú všetky prevádzky Electro Worldu ako predajne DATARTu.

Momentálne má spoločnosť NAY, a. s., na Slovensku 60 predajní.