Rok 2010 v znamení nových technológií a stabilizácie trhu

Minulý rok bolo pre trh s elektronikou charakteristické zmena spotrebiteľského správania, zníženie priemernej ceny predávaných produktov a mierny pokles ich predaného počtu.Zákazníci minuli v sieti predajní NAY Elektrodom na celom Slovensku menej finančných prostriedkov, napriek tomu nakúpili len o málo menší počet produktov ako v roku 2008. Dôsledkom je medziročne štvrtinový pokles obratu spoločnosti NAY. V tomto roku sa neočakáva ďalší prepad tržieb, naopak, najväčší slovenský predajca spotrebnej elektroniky očakáva stabilizáciu trhu.

„Pokles tržieb bol spôsobený najmä nižšou priemernou cenou predávaných produktov v spojení s miernym poklesom ich predaného počtu,“ konštatuje Ing. Ľuboš Bojo, riaditeľ nákupu spoločnosti NAY. Dôvodom bol na jednej strane kontinuálny pokles priemernej ceny produktov spôsobený vývojom technológií a na druhej strane zmena spotrebiteľského správania zákazníkov, ktorí v roku 2009 znížili svoje štandardy a siahli najmä po produktoch s nižšou funkčnou vybavenosťou, a teda aj nižšou cenu.

Mierny pokles počtu predaných výrobkov v roku 2009 bol ovplyvnený najmä hospodárskou krízou a cezhraničnou turistikou na začiatku roka, ktoré vyvolali kurzové rozdiely po prechode na euro.

V segmente spotrebnej elektroniky sa zaznamenal najvýraznejší pokles priemerných cien predávaných produktov u kamier (16,4 %), televíznych prijímačov (14,5 %), audio systémov (12,5 %) a DVD/video prehrávačov (10,9 %). V oblasti IT to boli najmä monitory (25 %), notebooky (10,1 %) a tlačiarne (9,3 %). V oblasti domácich spotrebičov bol najvýraznejší medziročný pokles u klimatizácií o 22,5 %, práčok o 10,4 % a chladničiek o 9,4 %.

Okrem prirodzeného kontinuálneho zlacňovania technológií na strane výrobcov, bol pokles spôsobený aj zmenou samotného zákazníckeho správania. Spotrebitelia v obave z dlhodobejších záväzkov pozornejšie zvažovali svoje nákupy a siahali po menej vybavených modeloch s nižšou cenou.

Reakciou na túto situáciu bolo uvedenie služieb s pridanou hodnotou pre zákazníka a služieb, ktoré eliminovali riziko z dlhodobých záväzkov. Medzi najúspešnejšie, ktoré spoločnosť Nay v minulom roku priniesla, patrila bezplatná služba „Zaplatíme to za vás“, prostredníctvom ktorej zákazník získal k nákupu na splátky poistenie schopnosti splácať tovar, a služba „Šrotovné“ s príspevkom na nový produkt pri ekologickej recyklácii starého. „V tomto roku očakávame podobné spotrebiteľské správanie, preto budeme prinášať transparentné produkty, ktoré zákazníkovi pri nákupe produktov zmiernia riziko a prinesú istotu,“ uviedol Emil Huraj, marketingový riaditeľ spoločnosti Nay.

Aj v minulom roku však spoločnosť Nay zaznamenala ďalší nárast podielu nových technológií v jednotlivých kategóriách. V oblasti plochých televízorov sa koncom minulého roka zvýšila predajnosť LED televízorov. Naďalej rástol predaj notebookov v porovnaní s klasickými PC, pričom podiel notebookov dosiahol v minulom roku až 93,5 %. Zvýšil sa aj podiel predaja digitálnych zrkadloviek na úkor kompaktných fotoaparátov. Rok 2010 by sa mal ešte výraznejšie niesť v znamení nových technológií. Výrobcovia deklarujú novinky v oblasti 3D televízorov, ktorých príchod na trh sa očakáva už na konci prvého kvartálu tohto roku. Okrem toho rok 2010 určite ovplyvní začiatok digitalizácie a množstvo športových udalostí svetového významu.

Publikované: 09. 02. 2010

Vyberáme z NAY magazínu

Všetky články NAY magazínu

Hore