Bone Tomahawk – filmová recenzia

Perfektný názov filmu, nemyslíte? Nielen preto, že je neskonale výstižný, tomahawk je navyše fakt krásne slovo. V prípade filmu sa ale toto adjektívum použiť veľmi nedá, môže byť vskutku hocičo, len nie krásny. Ak, samozrejme, neberieme do úvahy zopár jeho konkrétnych atribútov (napríklad Kurt Russell či pomerne neznáma Lili Simmons a možno aj jej o 20 rokov starší filmový manžel Patrick Wilson, ktorému zrejme počarovali temné vody hororu – Insidious, Conjuring, najnovšie aj toto). Ak ste fanúšikmi kanibalských filmov, Bone Tomahawk by sa vám rozhodne mohol páčiť.

Režisér Steven Craig Zahler začínal ako kameraman, neskôr však začal písať scenáre a romány z westernového prostredia. S povolaním spisovateľa mu to vraj v Amerike celkom ide, Zahlerovým fanúšikom je i Kurt Russell, ktorý si v tomto jeho režijnom debute zahral jednu z hlavných postáv. Kosti a skalp – pod takým názvom film vystupuje na Slovensku – je naozaj dobrý westernový horor. Na drsné scény si počkáte až do tretej tretiny, no budú stáť za to. Hoci pripraviť vás na ne môže hneď prvá, v tomto prostredí sa totiž zabíja hrdlo-nehrdlo, skalpy-neskalpy; avšak to skutočne nepríjemné zažijete až hlboko v onej jaskyni. A ak píšem skutočne nepríjemné, myslím tým znepokojujúce, strašidelné, sužujúce, nechutné, väčšina žien si pri istej konkrétnej scéne (ľahko prídete na to, ktorú mám na mysli) asi zakryje oči. Ale, ako píšem, až v tretej tretine.

Dovtedy trpíte pohľadom na zúfalého manžela (Patrick Wilson) nezvestnej unesenej lekárky (Lili Simmons), ktorý sa ju, bez ohľadu na svoju bezvládnu nohu, vydáva hľadať. Pomáha mu pri tom šerif (Kurt Russell) a jeho zástupca Chicory (Richard Jenkins) a arogantný fešák Brooder (Matthew Fox – s fúzmi a vylízanou cestičkou ho možno ani nespoznáte). Počas putovania vyschnutou americkou prériou sa vďaka pribúdajúcim nástrahám pekne prehlbuje aj psychológia postáv, hoci hlavné charaktery sú zrejmé už od začiatku – statočnosť šerifa, odhodlanosť manžela, oddanosť Chicoryho, ego Broodera – dialógy sú napísané zručne a presvedčivo, film uplynie ako polnočná hmla. Iste by sa našli aj nejaké proti, ale načo? Pozrite si ho. Odporúčame.

Konštantnou po celý čas neprestáva byť napätá atmosféra. Prvú takmer hodinu a pol sa výrazne „akčnej“ scény nedočkáme, ale to ticho pred búrkou cíti aj váš gauč. A potom to príde – tomahawk! A za ním besný, vyšinutý kanibal, ozdobne prešpikovaný kosťami, ručiaci akýsi mimozemský zvuk... ktorý neskôr oceníte ako naozaj šikovnú kanibalskú vychytávku. Jednoducho, proste-teda-akosi, tento film určite patrí medzi to najlepšie, čo sa za rok 2015 v Amerike urodilo a ľavou zadnou môže konkurovať aj v tom roku kraľujúcej Tarantinovej westernovke Hateful Eight. Dostal hneď niekoľko medzinárodných filmových nominácií a ocenení, nielen vo svojom žánri, a my sa s týmito stotožňujeme. Stevenovi C. Zahlerovi gratulujeme k talentu.

Bone Tomahawk (Kosti a skalp)
dobrodružný/western/horor
USA, 2015, 133 minút
Réžia: S. Craig Zahler
Scenár: S. Craig Zahler
Hudba: S. Craig Zahler, Jeff Herriott
Hrajú: Kurt Russell, Patrick Wilson, Matthew Fox, Richard Jenkins, Lili Simmons, Evan Jonigkeit, David Arquette, Fred Melamed, Sid Haig, Maestro Harrell, James Tolkan, Kathryn Morris, Zahn McClarnon, Michael Emery, Jeremy Tardy, Michael Paré, Sean Young, Jamison Newlander, Jamie Hector, Brandon Molale, Eddie Spears, Geno Segers, Jay Tavare, David Midthunder, Raw Leiba, Marem Hassler, Robert Allen Mukes a ďalší

Lucia Lenická

Produkty v akcii

Zobrazujeme 0 výsledkov Použite filter pre spresnenie požiadaviek.