Krásne lži - filmová recenzia

Emilie má tajného ctiteľa, zatiaľ čo sa Maddy utápa v smútku za neverným manželom. Ľúbostný list adresovaný jednej rozhorúči stroskotané srdce tej druhej, zatiaľ čo tretí vrchol tohto trojuholníka – Jean – sleduje, ako jeho romantické vyznanie končí pokrkvané v odpadkovom koši... Ak sa vám to zdá už teraz trochu zamotané, povzbudí vás možno dodatočná informácia, že dve hlavné hrdinky spája okrem iného aj pokrvné puto.

Francúzska romantická komédia Krásne lži (De vrais mensonges) sa odohráva v sviežej jarnej atmosfére – slnko, kvety, farby... a kadernícky salón. Jeho pekné estetické priestory sú kulisou pre tie najvtipnejšie scénky celého filmu, a tých naozaj nie je málo. Šarmantné Francúzky, jeden sympatický muž a okatá Audrey Tautou, a. k. a. Amélia z Montmartru (hoci herečka túto škatuľku vraj neznáša, čo už). Áno, je to romantická komédia, to znamená – nikomu neubližuje, nemá filozofický ani iný intelektuálny presah, brnká na city, ale bez sentimentu. Zabáva a dokonca miestami i pohoršuje. Audrey, ako vždy, pôsobí nežne, detsky, zraniteľne, avšak v prípade jej Emilie je to zjavne iba škrupina. Hoci má úmysly spočiatku šľachetné, pýcha a pribúdajúce klamstvá ju menia na potvoru, ktorá koná impulzívne a pomstychtivo.

Všetko ale našťastie ostáva v medziach príjemného „romantična“. Z Maddy (Nathalie Baye) sa vďaka dcériným klamstvám po dlhých rokoch opäť vykuklí vitálna sebavedomá žena. Jej prerod z uzavretej ruiny, sklamanej múzy záletného maliara, na znova hýriacu, flirtujúcu, mladistvú, no predovšetkým zaľúbenú, je miestami až tragikomický, no aj v tom spočíva čaro Krásnych lží. „Prestať ľúbiť človeka, ktorý vás už neľúbi, z lásky k nemu.“ – ak máte podobnú diagnózu, s akou do filmu vstupovala Maddy, vyskúšajte. Lenže... lož má krátke nohy. A cesta do pekla je dláždená dobrými úmyslami. Úbohý Jean (Sami Bouajila) sa bezvedome stáva prostriedkom intríg a objektom oklamanej zúfalej nešťastnice, takže udalosti dávajú zabrať aj jemu. Jeho charakter je vykreslený dobrácky a milosrdne, je to jednoducho pravý hrdina romantického filmu. Avšak šialená matka s dcérou sú príliš aj pre jeho silnú povahu, takže trpezlivosť v istej chvíli dôjde aj jemu (nečudo), a to už ale budú lietať bicykle...

Najúdernejšia scéna, v ktorej pravda nečakane vypláva na povrch, je natočená s takým umeleckým precítením, aký možno vidieť snáď len vo francúzskom filme. (Meno režiséra je Pierre Salvadori, avšak v našich končinách ho nepočuť často.) Éterické prostredie, tieňohra a dojímavé vyznanie bez štipky sentimentality (naozaj) vytiahnu filmovú zápletku na elegantné špičky, aby mohla pritancovať ešte krutá dávka pomsty. Transformáciou prejdú napokon všetky hlavné postavy, a tak by to v dobrom filme malo zrejme byť. A zrazu vidno, aká pohyblivá je hladina vnútornej rovnováhy človeka a ako všetok život závisí od lásky. Film odporúčame. Neublíži, zabaví, možno dokonca i pohne.

Krásne lži
Francúzsko, 2010, 100 minút
Réžia: Pierre Salvadori