Nedotknuteľní - filmová recenzia

Dojímavý film, ktorý si radi pozriete aj druhýkrát. Veľký africký slon sa dostáva do porcelánového prostredia parížskej aristokracie, okamžite však doňho zapadne ako správna puzzlička. Príjemná francúzska snímka o sile priateľstva, príťažlivosti protikladov a tiež o tom, že sa v živote netreba brať príliš vážne, aj keď ste zrovna kompletne ochrnutý. Život totiž plynie hlava-nehlava a naším osudom je pasovať sa s ním. Či v chudobnej štvrti, či v buržoáznej rezidencii, či v invalidnom vozíku, či v zdravom svalnatom tele.

Päťdesiatnik Philippe (François Cluzet), od krku nadol kompletne nehybný, hľadá opatrovníka. Pri pohovore s drzým a živelným černochom Drissom (Omar Sy) ihneď preskočí iskra následného priateľstva, ktoré sa postupne rozvíja do emocionálnych hĺbok a vtiera pod kožu diváka. Film má na svedomí nerozlučná režisérska dvojica Olivier Nakache (1973, Suresnes) a Éric Toledano (1971, Paríž). Režiséri sú dlhoroční priatelia a možno práve to je skrytou esenciou ich ôsmeho a zatiaľ najúspešnejšieho spoločného filmu, v ktorom ide práve o priateľstvo medzi dvoma mužmi. Čisté, láskyplné, jednoduché priateľstvo. Philippe a Driss si vzájomne vstupujú do života, keď sú obaja, ale odlišným spôsobom, na dne. Driss sa vracia z väzenia do chudobnej štvrte, kde ho čaká byt plný súrodencov, no nezohreje sa v ňom dlho. Philippe odkázaný na intenzívnu starostlivosť druhých zasa potrebuje niekoho, kto mu vráti chuť do beznádejného života v elektrickom kresielku. Ako inak, film je inšpirovaný skutočnými ľuďmi a vzťahmi. Znie to možno ako sentimentálna dráma, no našťastie nie je, hoci milionárske prostredie situácie a konflikty postavám značne uľahčuje. Divákovi to však nebude prekážať, pretože je ťažké neobľúbiť si oboch hlavných predstaviteľov (aj niektoré ďalšie postavy), a toho dôkazom je i celosvetová úspešnosť tejto snímky.

Omar Sy je výrazný zjavom aj hereckým prejavom, jeho Driss má životnej energie aj za dvoch a pomoc ochrnutému Philippovi mu ide od začiatku celkom od ruky a aj od srdca. François Cluzet má zas pre svoj herecký prejav k dispozícii iba svoju hlavu a zvláda to veľmi sympaticky. Nakache a Toledano obľubujú komediálne prvky, výnimkou nie je ani táto inak životopisná dráma, takže tragickosť osudu hlavných hrdinov je vyvážená nevtieravým, ľahkým humorom, čo ju robí milou a úsmevnou. Nemožno opomenúť ani vkusný soundtrack, nákazlivé disko 70´s, Earth, Wind & Fire, s ktorým sa Omar Sy postaral o jednu z najzábavnejších scén celého filmu. Plus – čo by to bolo za bohatého parížskeho aristokrata, keby nezbieral aj výtvarné umenie?

Nechýba tu ani romantická zápletka. Jej prítomnosť je zámerne stiahnutá do intímneho ústrania, nenarúša dominanciu ústredného motívu, čím získava väčší efekt. Má totiž vo filme významné miesto. Philippe prostredníctvom nej odkrýva zraniteľnú dušu neistého, hanblivého, no pritom zásadového invalida, ktorý aj v tejto sfére potrebuje priateľskú pomoc ako soľ. No a Drissova ne/milostná zápletka sa zasa končí rovnako úsmevne ako začína i prebieha. Intouchables znie síce ako podtitul komixového blockbusteru, okrem toho mu však možno vytknúť máločo. Funguje jednoducho ako má a určite stojí aj za vašu pozornosť.

Nedotknuteľní
Francúzsko, 2011, 112 minút
Réžia: Olivier Nakache, Eric Toledano