Revenant Zmŕtvychvstanie - filmová recenzia

Hugh Glass je americká legenda prvej polovice 19. storočia. Preslávil sa tak, že ho ako 40-ročného v roku 1823 napadla grizzly medvedica chrániaca svoje dve mláďatá. Spôsobila mu fatálne poranenia po celom tele a on to prežil – dokaličený z mnohonásobných hryzancov a driapancov sa odplazil ďalších 320 km pre záchranu svojich odhalených vnútorností. A pre pomstu. Snáď ani nečudo, že nikto neveril v jeho prežitie. Kolegovia z loveckej jednotky, John Fitzgerald a Jim Bridger, mu vykopali hrob, zabalili ho do rubáša z medveďa a skôr než by Glass stihol zraneniam podľahnúť, zaútočili na nich Arikariovia, takže tí, čo mohli, vzali nohy na plecia a tí, čo ich dotrhala medvedica, ostali napospas. Takto je známy skutočný príbeh Hugha Glassa.

Vo filme režisér a scenárista Alejandro González Iñárritu (na scenári spolupracoval s omnoho menej známym Markom L. Smithom) prepojil toto hrdinské prežitie s motivačnými myšlienkami starých Indiánov a rámcuje nimi film. Napr.: „Kým vládzeš dýchať, bojuj...“; alebo: „Pomsta je v rukách Boha...“ a podobne. Glassovi taktiež pribudla žena neznámeho mena z kmeňa Pawnee a syn menom Hawk. Divák si v jeho prípade môže byť sprvoti trochu neistý, čo za puto Leonarda a Hawka k sebe viaže, keďže v mladého žilách akoby ani nekolovala krv belocha. Následne však obaja niekoľkokrát presviedčajú o tom, že: „Ja som tvoj otec...“ a „Ja som tvoj syn...“, takže potom už niet žiadnych pochýb. DiCaprio dokonca nahadzuje autentický prízvuk a hviezdi duplikovaním replík v reči Pawnee.

Film sa odohráva v prenádhernej prírode, na týchto záberoch sa tvorcovia dokonale vyhrali. Dlhšie, niekedy až dokumentárne zábery lesov, hôr a prérií Severnej Ameriky sú naozaj jeho silnou stránkou, a teda kamera. Zaujme už v úvode plynulosťou scény indiánsko-belošskej masakry. Oskalpovaný Tom Hardy môže vlastniť patent na roly psychopatických zloduchov a za tento film by si zaslúžil omnoho väčšmi Oscara než chudák DiCaprio, ktorý si ho po toľkých excelentných výkonoch v iných snímkach musel takto nedôstojne a zversky odchrčať. Vidno ho tu totiž v situáciách vôbec nie okuľúbivých. Žiaden štramák Gatsby, práve naopak – polomŕtvy superhrdina, ktorý krátko po útoku rozzúrenej šelmy vlastnoručne loví ryby, padá z útesov, zachraňuje znásilnené princezné a ďalšie superveci, aj také, čo už podobne robili aj superhrdinovia pred ním (napríklad taký Luke Skywalker). Tejto celkom „neuveriteľnej“ postave tajomná Akadémia venovala svoje najvzácnejšie ocenenie, zhltla ju celkom za surova ako tie býčie žľazy. Triumfálne. Leo neprestáva vydávať (bez servítky) príšerné zvuky (nazvané aj bolestným pornom), aby sme náhodou, pri všetkej akcii, nezabudli na to, že na začiatku bol nejaký medveď. Lebo po tejto bravúrnej fyzickej rehabilitácii, akú nám predviedli pomstitelia DiCaprio s Iñárrituom, by si bežný divák mohol myslieť, že si z neho uťahujú.

Romantický aspekt filmu a motivácia ústrednej žiadosti po pomste sú v porovnaní s históriou dozdobené. Tvorcovia sa zrejme nechali trochu uniesť, ale to sa umelcom stáva. Našťastie, druhý oporný bod príbehu, príroda, pracuje na 200 % aj zverskosť niektorých postáv tejto myšlienke dávajú len za pravdu – že človek je tiež zviera, čo poslúcha pudy. Záverečný súboj je rovnako jednou z tých scén, ktoré robia filmu lepšie meno. Múdre slová pôvodných obyvateľov sú, a to je dobre, tiež kľúčovou zložkou scenára, robia film ukotvenejším v téme a je sympatické, že sa známy Mexičan chopil po mnohých iných, celkom odlišných témach a konceptoch (Amores perros, 21 gramov, Babel, Birdman) práve tohto citlivého miesta amerických dejín. Zasa ukázal svetu ohromné stádo bizónov a keď už za nič iné, práve za toto mu, s odpustením, ďakujem.

Revenant Zmŕtvychvstanie
USA, 2015, 156 minút
Réžia: Alejandro González Iñárritu