Ako vybrať navigáciu

Každý šofér to už zažil. Príde do cudzieho mesta, alebo len do neznámej štvrti a už tápa, spomaľuje premávku a všetci naňho trúbia. Aby sme sa teda vyhli nežiaducim situáciám, či už z pohľadu vodiča alebo ostatných šoférov, sú tu jednoduchí pomocníci v podobe navigácií. Či už v hardvérovej podobe, teda takej, ktorú si umiestnime na predné okno, alebo softvérovej, čiže navigácie stiahnuté do smartfónu. Istou výhodou však môže byť samostatné zariadenie určené na navigáciu – smartfón by sa totiž mohol skôr vybiť. V prípade, že ho budete mať na nabíjačke je tu však zase menšia nešikovnosť v tom, že pri akejkoľvek manipulácii s telefónom nebudete vidieť zobrazenú mapu.

Ako vybrať navigáciu

Rýchly sprievodca pri výbere navigácie

  • Existujú viaceré typy navigácie, ktoré ponúkajú rôzne možnosti. Pred kúpou teda popremýšľajte, ktoré z ponúkaných vecí a funkcií aj reálne využijete.
  • Základom pri výbere môže byť množstvo máp, ktoré navigácia ponúka. Pri niektorých navigáciách sa pritom dajú mapy krajín aj dokupovať. Inde sa musíte rozhodnúť pre Strednú, Východnú, Západnú či pre celú Európu.
  • Ak v aute potrebujete využívať mobilný telefón a má aj Bluetooth, je dobré, ak aj navigácia má toto rozhranie, pretože môže pri prepojení ponúknuť vytvorenie takzvaného handsfree módu.
  • Čím väčší displej navigácia má, tým lepšie sa dá v rýchlosti na nej zorientovať pri jazde autom.
  • Ak máte hrubšie prsty, potom rovno uvažujte nad navigáciou s displejom väčším ako 3,5 palca. Inak by mohlo byť pre vás zadávanie miesta cieľa o niečo náročnejšie, keďže písmená na virtuálnej klávesnici sú na malých displejoch tiež malé.
  • Ak veľa cestujete a potrebujete byť v svojich cieľoch načas, oplatí sa zainvestovať do navigácie, ktorá má podporu TMC dopravných správ. Táto služba je už dostupná aj na Slovensku.
  • Špeciálne navigácie existujú aj pre motorkárov. Dokonca dokážu merať tlak v pneumatikách.
  • Určite sa viac oplatí navigácia, ktorá dokáže pri výpočet cesty do cieľa zohľadniť aj pravidelne sa opakujúce zápchy na cestách.
  • Zaujímavé sú navigácie, ktoré ponúkajú navigovanie s trojrozmerným zobrazovaním cesty, ktorou práve prechádzame, ako aj a jej okolia. Pohľad sa viac podobá realite.
  • Väčšina navigácií je dnes v systéme offline, no niektoré sú v režime online. Je to výhoda absolútne aktuálnej mapy a situácie na cestách, no zároveň nevýhoda potreby zabezpečiť neustále pripojenie k internetu.
  • Navigácie majú pri kúpe zväčša aktuálne mapy, no za povšimnutie stoja tie, pri ktorých je ďalšia aktualizácia máp bezplatná. Pri niektorých je táto služba zadarmo až doživotne.
  • Vysoký jas displeja je tiež pomerne dôležitou vlastnosťou, pretože počas slnečných dní môžete mať komplikácie so zobrazovaním správnej cesty.
  • Veľmi dôležité je zároveň overiť si ako dlho je značka danej navigácie na trhu. Môže sa totiž stať, že značky niektorých lacnejších navigácií sa môžu po pár rokoch úplne vytratiť z trhu, čím sa často stratí aj možnosť aktualizovať mapy.

Základné parametre pri výbere navigácie

Navigačný softvér

Je to jeden zo základných parametrov. Každý výrobca ponúka vo svojom riešení iný typ nastavovania, či zobrazovania máp, ale aj celkový prístup k navigácii ako takej.

Všetko môže uľahčiť voľba hlasovej navigácie. Zíde sa napríklad vo veľkých mestách, kde dávame skôr pozor na cestu a premávku a nemôžeme preto venovať väčšiu pozornosť nejakým grafickým znameniam na navigácii.

Kvalitná navigácia vás bezpečne dopraví do cieľa jednoduchými a zreteľnými povelmi, aj v slovenčine samozrejme. Uľahčí vám cestovanie nielen tým, že vás nasmeruje správne na križovatke, ale vás i povedie do správneho pruhu pri komplikovanejších cestách s viacerými pruhmi a pri viacúrovňových križovatkách.

Mapové podklady

Ako vybrat navigaci - mapy

Sú významnou súčasťou ceny navigácie. Cena navyše môže niečo napovedať o tom, či poskytovateľ ponúka aj aktualizácie máp. Treba si však prípadne overiť, ktoré mapy sa mi ako používateľovi zídu a ktoré sú mi na nič.

Mnohé jednoduchšie modely možnosť aktualizácie nemajú, alebo ich poskytujú len do určitého časového ohraničenia. Klasickým časovým obdobím sú dva roky, aj keď sú i navigácie s doživotnou bezplatnou aktualizáciou máp. Znamená to však toľko, že životnosť sa vzťahuje na zariadenie a nie na používateľa :)

Ak dosťcestujete, potom zvážte väčšiu investíciu hneď na začiatku, pretože postupné dokupovanie aktualizácií nie je najlacnejšouzáležitosťou.

Prístup k dátam

Niektoré navigácie zobrazujú korektné informácie iba v prípade, že ste pripojení k internetu. V tom prípade nesmiete zabudnúť na aktiváciu dátového roamingu, ak cestujete do zahraničia. Po prekročení hraníc nášho územia by ste sa toho totiž už veľa nedozvedeli.

To čo je samozrejmosťou pre hardvérové navigácie, nemusí byť pre softvérové, najmä do smartfónov – a preto aby nedošlo k prípadom, že sa nachádzate namieste mimo pokrytia signálom, no stále potrebujete navigáciu, výrobcovia ponúkajú aj navigácie v režime Off-line. Znamená to, že mapy sú stiahnuté a uložené priamo do smartfónu a nenačítavajú sa cez dátové pripojenie a teda nemíňajú dáta. Ide aj o výhodu zostať akoby On-line aj v spomínaných miestach so slabým, či žiadnym dátovým signálom.

Displej

Jednoduchšie a lacnejšie typy navigácií majú menšie displeje, zvyčajne okolo 3,5 palca. Zobrazujú síce rovnaké množstvo informácií i rôzne alternatívy, no identifikácia informácií je mierne ťažšia, keďže sa treba na všetko dívať na oveľa menšej ploche. Rovnako aj zadávanie adresy je na dotykových displejoch malých rozmerovtrošku zložitejšie, najmä ak máte hrubšie prsty.

Pri väčších displejoch sa navyše môžu zobraziť nielen samotné mapy, ale aj rôzne doplnkové údaje (aktuálna situácia na ceste, rýchlosť jazdy, počet km do cieľa, čas príchodu do cieľa...).

Na väčších displejoch dokonca lepšie vynikne aj také 3D zobrazenie okolitého prostredia cesty.

Pri displejoch hovoríme aj o rozlíšení. Slabšie rozlíšenie logicky prináša menej ostré zobrazenie, čo rozhodne nie je výhodou, okrem finančnej.

Dôležitou vlastnosťou displejov je aj jas a reflexia. Pri displejoch so slabým jasom totiž ťažko niečo prečítate počas slnečných dní. A navigácia je na to, aby nás viedla a nie na to, aby sme nám ešte viac oslabovala pozornosť.

Rozdelenie navigácií

Rôzne typy používateľov majú na navigáciu rozdielne požiadavky a nároky. Výrobcovia navigácii v tomto smere vychádzajú v ústrety, preto môžeme navigácie rozdeliť do viacerých kategórií.

  • Automobilové – obsahujú displej s pomerne veľkou uhlopriečkou, bývajú vybavené hlasovou navigáciou, teda hlasovým prevedením povelov. Stretávame sa už prevažne s dotykovými displejmi. V závislosti od poskytovateľa ponúkajú rôzne možnosti, v ideálnom prípade by však mali brať do úvahy aktuálnu situáciu na cestách, ako aj dočasné pozastavenia premávky v určitých smeroch či uzavreté ulice.
  • Motocyklové – svojím spôsobom sú podobné automobilovým navigáciám, no líšia sa dizajnom. Kým v aute je všetko ukryté, na motorke je navigácia vystavená vplyvu počasia. Navigácie pre motorkárov sú preto nie len vodotesné per prípad dažďa, ale aj prachuodolné a disponujú inárazuvzdornejšími vlastnosťami. Ich displej býva upravený tak, že môžete s navigáciou pracovať aj v motorkárskych rukaviciach. Rovnako býva jasnejší, aby ste informácie na ňom pohodlne videli aj počas ostrého slnka.
  • Nákladná preprava – okrem klasického zobrazenia máp by mala obsahovať i možnosť doplnenia informácií o výške, šírke a hmotnosti samotného kamiónu či jeho nákladu. Môže totiž dôjsť k neželanému obmedzeniu napríklad pri mostoch či podjazdoch a nákladné auto tadiaľ jednoducho nebude môcť prejsť. Ak bude teda navigačný systém brať do úvahy tieto parametre, predíde sa zbytočným zachádzkam.
  • Turistická navigácia – je špeciálnym typom navigácie, obsahuje upravené turistické mapy s vyznačenými lesnými chodníčkami a nechýbajú jej mnohé nástroje na prácu v teréne ako kompas, môžete si zaznamenať trasu s prevýšením, alebo sa dokonca zobrazujú i súradnice. Zväčša sa tu nestretávame s dotykovým displejom – bývajú totiž skôr v odolnejšom prevedení. Musia prežiť pád na zem, dážď či blato, preto výrobcovia myslia skôr na bezpečnosť. Zvyčajne nepodporujú hlasovú navigáciu a niektoré nezobrazujú dokonca ani mapy, ale len aktuálne súradnice a kompas. Je tu preto veľký rozdiel medzi klasickou navigáciou s mapovým podkladom a turistickou navigáciou. Pre tú je potrebné turistické mapy dokúpiť zvlášť.

Doplnkové funkcie navigácie

Navigácie sú bohaté aj na rôzne doplnkové funkcie, a dokonca aj také, ktoré priamo s určovaním trasy nesúvisia, no získali si obrovskú popularitu.

POI – Body záujmu

Ide o tzv. POI, z anglického Point Of Interest, teda bod záujmu či zaujímavé miesto, ktoré môžu tvoriť čerpacie stanice, ktoré sú k vám v danej chvíli najbližšie, ale aj autoservis, policajné stanice, či dokonca hotely, reštaurácie, nákupné centrá, ...

Body záujmu prichádzajú v mnohých navigáciách už predinštalované, no ich počet môžete ďalej rozširovať o vlastné.

Asi najzaujímavejšou kategóriou bodov záujmu je sieť radarov, ktoré merajú rýchlosť.

Reálne fotografie pri odbočovaní

Novšie navigácie prinášajú aj vylepšené funkcie. K nim určite patrí aj RealityView, či PhotoReal a ďalšie, ktoré už pár stoviek metrov pred komplikovanejšími križovatkami, či rozdeľovacími pruhmi ciest, ukazuje na reálnej fotke z daného prostredia, detailný prehľad danej dopravnej situácie. Teda jazdné pruhy a spôsob odbočenia a zaradenia. Prezrieť sa to dá na statickom obrázku – fotografii.

Dopravné správy – TMC vysielanie

Oceniť by ste mohli TMC prijímač, pomocou ktorého dokáže navigácia prijímať aktuálne dopravné informácie z vysielania FM. Slúži to na to, aby dokázala v prípade zápchy, či nehody, ponúknuť aj alternatívnu trasu a teda navigovala po ceste, kde nebude až taká časová strata. K tomu je však potrebné mať TMC službu aktívnu a tiež mať k dispozícii prijímaciu TMC anténu. Nie každý výrobca však poskytuje či podporuje túto funkciu, treba si dať preto pozor pri výbere.

TIR mód

TIR mód je určený najmä pre nákladné autá. Na základe zadaného profilu je schopný vypočítať optimálnu trasu, ktorá vedie mimo obmedzenia, ako napr. nízke mosty, úzke ulice, miesta s obmedzenou tonážou alebo mimo iné podobné dopravné obmedzenia. Pomocou neho je umožnené nastaviť a uložiť do pamäti navigácie niekoľko samostatných profilov pre rôzne nákladné automobily s rôznou knfiguráciou, ktoré sa v prípade prenesenia navigácie z vozidla do iného vozidla dajú veľmi jednoducho prepínať.

Interaktívna mapa

Pri kliknutí na nejaké miesto, či ulicu sa vám otvorí ďalší obsah. Môžete si takto podrobnejšie prezerať daný terén.

Upozornenia na dopravné značenie

Mnoho výrobcov myslí aj na to, aby ste do cieľa nielen dorazili, ale aby ste mali i dostatočný prehľad o dopravných obmedzeniach. Niektorí, vďaka TMC správam, či dátovému pripojeniu, ponúkajú i dočasné značenie, iní zase len stále značenia o rýchlosti, či príkazové, zákazové a obmedzujúce značky.

HUD

Ide o možnosť navigácie premietať na čelné sklo auta informácie, ktoré by sa inak zobrazovali na displeji. Je to bezpečnejší variant, pretože všetky informácie sú priamo pred vodičom a jeho pozornosť sa neoslabuje odbiehaním očného kontaktu s vozovkou k displeju s informáciami. Navigácia však musí mať dostatočný jas, aby sa na prednom skle odrazilo dostatok svetla z nej aj počas dňa. Najlepšie to však funguje po tme, čiže podvečer a v noci.

Multimediálne, doplnkové funkcie

Viacero navigácií už ponúka aj možnosť prehrávať hudbu, video alebo prehliadať obrázky (mp3, mpeg4, JPEG). Tie sa do navigácie dostanú pomocou pamäťovej karty cez integrovaný SD, prípadne micro SD slot.

Bezdrôtové pripojenie Bluetooth

V rámci konektivity sa stretávame aj s Bluetooth, pomocou ktorého sa navigácia spáruje so smartfónom a stane sa tak predĺženou rukou v podobe handsfree. Zabezpečí sa tak bezpečnosť počas jazdy. Treba si však overiť kompatibilitu navigácie a smartfónu.

Prepojenie navigácie s cúvacími kamerami

Keďže navigácia má displej a dokáže zobrazovať aj video, môže byť ďalšou možnosťou rozšírenia aj prepojenie s kamerou na cúvanie. Tá sa pripevní na cúvacie svetlá a prenáša bezdrôtovo vysielanie do navigácie, teda konkrétne do prijímača, ktorý sa zväčša nachádza v držiaku navigácie. Pri zaradení spiatočky sa potom zobrazuje priestor za autom a vodič tak získa prehľad o tom, čo všetko je za vozidlom pri cúvaní.

Publikované: 01. 10. 2014

Vyberáme z NAY magazínu

Všetky články NAY magazínu

Hore